Полична акустика. Як сформувати чудову стереосцену
За рахунок менших розмірів конструкція таких колонок більш жорстка, ніж у підлогових АС, а значить забарвлення звуку буде мінімальною. Басовики невеликого діаметра краще пристосовані для відтворення вокалу, ніж великі НЧ-динаміки напольников. Зрозуміло, у поличних колонок є свої недоліки, і зараз ми навчимося їх мінімізувати.
Потужність і чутливість
На противагу поширеній думці компактна акустика вимагає для повноцінної розгойдування істотною потужності, що підводиться. Вся справа в чутливості таких колонок, яка рідко перевищує показник 85-86 дБ ― а це не дуже багато.
Тому рішення використовувати для поличної акустики потужний підсилювач виглядає цілком логічним. На жаль, тут ви зіткнетеся з фундаментальними законами фізики, які будуть не на вашій стороні. Якщо перестаратися з гучністю на такій композиції, як, наприклад, Merry Christmas Everybody групи Slade, то компактні колонки зазвучать напружено. Вся справа в тому, що басовий динамік повинен переміщати повітря для створення звукового тиску, і ви побачите, що його дифузор намагається це робити, рухаючись з великою амплітудою. Однак з-за обмеженого розміру виходить це у такого басовик погано.
Зрештою спроби змусити звучати полочную акустику дуже голосно приведуть тільки до появи чутних спотворень. Хоча потужні підсилювачі зараз бувають малогабаритними, та й коштують часом недорого, але це не кращий спосіб отримання якісного звуку. Ви не можете компенсувати обмежену звуковий тиск поличної акустики простим збільшенням подається на неї потужності ― це призведе лише до зростання спотворень, а, можливо, і до виходу її з ладу динаміків. Майже вся підводиться від підсилювача електрична потужність прикладається до звукової котушки динаміка, розсіюючись у вигляді тепла. А з-за невеликих розмірів цієї котушки (що випливають з розмірів самого динаміка), перегріти і спалити її дуже просто. Тому необхідно пам'ятати, що компактна полична акустика призначена для озвучування невеликих кімнат.
Розмір має значення
Тестування нами різних АС показало, що існує значна різниця у характері звучання мініатюрних поличних колонок і великих моделей, призначених для розміщення на спеціальних стійках (під останніми я розумію колонки висотою близько 30 см і об'ємом приблизно 25 літрів). Вони будуть більш помітні в кімнаті, але зате володіють істотно більш глибокими басами, високою чутливістю і дозволеною потужністю, що підводиться. Тому при можливості вибирайте саме такі моделі, і не спокушайтеся щодо звукових можливостей мініатюрної акустики.
Якщо ви поставите велику полочную АС впритул до стіни, то напевно отримаєте небажаний підйом і перевантаження на басах. Однак це легко виправити. Більшість колонок мають фазоінвертори ― встановивши в них заглушку з пористого матеріалу, ви зменшите рівень басів і збільшите демпфірування. Таким чином можна змусити великий полочник добре звучати при установці поблизу стіни ― наприклад, зображену на фото модель 686 фірми B&W, яка спеціально комплектується заглушками для фазоінвертора.
Компанія B&W поставляє двосекційну заглушку для фазоінвертора своєї 686-моделі: встановіть її при розміщенні колонок близько до стіни, і приберіть при їх вільному розміщенні на підставках. Якщо ви хочете підключити АС за схемою bi-wiring, то зніміть показані на фото перемички з блоку роз'ємів. Якщо для підключення колонок ви плануєте використовувати 4-мм роз'єм "банан", то пластикові вставки в гніздах необхідно витягнути.
Ще одним вартим уваги способом налаштування басів я вважаю (хоча деяким це здасться неприпустимим) використання регулятора тембру. Успіх тут багато в чому залежить від правильного розрахунку цієї схеми підсилювачів, і сучасні моделі володіють найкращими регуляторами тембру, ніж випущені в минулі роки. Наприклад, зверніть увагу на параметри тембру НЧ в підсилювачі NAD C315BEE. При його установці на рівень ― 1 дБ забезпечується зниження частотної характеристики нижче значення 200 Гц, не зачіпаючи більш високі частоти ― саме те, що потрібно. Таким чином вдасться компенсувати розміщення колонки поблизу стіни, і цей спосіб має ряд переваг перед заглушкою фазоінвертора.
Також можна використовувати спеціальні стійки для розміщення АС. Встановіть їх спочатку впритул до стіни, а потім поступово відсувайте від неї, поки не отримаєте найкращий баланс між рівнем низьких частот і якістю стереокартины.
Розміщення в стіни
Мініатюрна акустика зазвичай розрахована на установку на книжковій полиці, або подібної опори поблизу стіни, так як близькість останньої дозволяє підвищити рівень її басів. Це не ідеальне розміщення з інших точок зору, так як відображені звукові хвилі від стіни накладаються на випромінювані колонкою. Така взаємодія викликає пониження рівня сигналу на частотах близько 300 Гц якщо, наприклад, відстань від стіни становить близько 30 см.
І це ще не все. Стереокартина також погіршується і звук не такий гладкий, яким міг би бути, але бас дійсно буде найкращим. Якщо кімната має в довжину близько 4 метрів, то нижнє значення резонансної частоти складе 45 Гц, тобто баси вийдуть цілком глибокими.
Якщо ви вирішите, що установка колонки близько до стіни вам підходить, то постарайтеся знайти жорстку і міцну полку. Вона не обов'язково повинна бути проведена спеціалізованої Hi-Fi-компанією ― наприклад, можна знайти щось підходяще в асортименті магазину Ікея. Якщо колонки мають фазоінвертор на задній панелі, то відстань від нього до стіни має становити хоча б сантиметрів 10, що б не спотворити звук. Колонки з переднім фазоінвертором можна ставити впритул до стіни, але зазвичай подібні моделі мають більш помітною забарвленням звуку.
Нерідко виробники обмежують рівень басів колонок, розрахованих на установку поблизу стіни чи на настінний монтаж, щоб знизити небезпеку виникнення перевантаження по НЧ. Тоді установка АС біля стіни буде однією з опцій для отримання хороших басів, поряд з тією ж регулюванням тембру.
Розміщення АС
Колонки зазвичай встановлюють на відстані приблизно 2,5 метра один від одного, так, що б ВЧ-динаміки знаходилися на рівні вух сидить слухача, і трохи розгортають на нього. Подібне розміщення прийнято вважати ідеальним. Однак наші виміри показують, що деякі колонки звучать надто яскраво, будучи спрямованими безпосередньо на слухача. Стереокартина стає гірше, якщо АС встановлені паралельно, зате вона сприймається в набагато більш широкій зоні ніж при невеликому розвороті колонок один на одного. Тому визначити оптимальне розміщення АС в кімнаті прослуховування можна тільки експериментальним шляхом. Зокрема, колонки з коаксіальними випромінювачами, Tannoy Dual Concentric і KEF Uni-Q, краще слухати поза їх акустичної осі.
Якщо ви використовуєте підлогові підставки, заповніть їх (при можливості) піском або дробом. Це додасть стійок більшу стабільність і акустичну інертність. Також загальноприйнятим вважається використання шипів в якості опор стійки, але вони небезпечні для дерев'яних підлог ― при частій перестановці АС вони будуть виглядати так, як ніби піддалися атаці древоточцев. В якості розумної альтернативи шипам підійдуть амортизуючі гумові опори, з іншого боку, під шипи можна підкласти спеціальні металеві прокладки (у якості яких підійдуть і монетки). Головна ідея тут ― зробити "посадку" колонок максимально жорсткою, так як це дає більш швидкий бас і дозволяє розширити динамічний діапазон звуку. Зрозуміло, самі АС, встановлені на стійці, повинні спиратися на шипи (якщо це передбачено конструкцією) або на амортизуючі прокладки.
Акустичні кабелі
Завжди використовуйте спеціалізовані акустичні кабелі. Навіть недорогі проведення таких компаній як Chord або аналогічних дадуть серйозний приріст в якості звуку в порівнянні з але-нейм продукцією. І чим більше буде довжина кабелю, тим різниця в звуці буде помітніше.
Двухкабельное підключення АС також дозволяє поліпшити якість звуку, особливо якщо довжина з'єднання велика; часто для НЧ-секції використовують дріт з великою кількістю тонких жив, а для ВЧ ― з меншим числом більш товстих. Багато моделі сучасної акустики випускаються з блоком роз'ємів, підходящим для двухкабельного підключення. У разі зняття перемичок, які з'єднують ВЧ і НЧ-секції колонки, відповідні частини її розділового фільтру будуть відключені один від одного, що в деяких випадках дозволить поліпшити якість звуку.
Ще однією корисною опцією, яку можна використовувати при двухкабельном підключення АС, є можливість установки резистора послідовно з ВЧ-секції у разі, якщо колонки звучать надто яскраво. Опір цього резистора треба підбирати на слух, починаючи зі значення в 1 Ом, і далі вибудовуючи послідовну ланцюжок з таких резисторів до досягнення найкращого звучання. Слід брати вуглецево-плівкові резистори потужністю 1 Вт.
Узгодження з підсилювачем
Компактні колонки трохи відрізняються від великих підлогових АС і з точки зору узгодження з підсилювачем. Зараз зусилля розробників Hi-Fi акустики зосереджені зокрема на те, щоб зробити імпеданс колонок стабільним, тобто максимально "легким" для підсилювачів. Транзисторний підсилювач виробляє більше спотворень при роботі на 4-омную акустику, ніж на 8-омную, хоча ця різниця не настільки істотна (типове значення 0,018% спотворень проти 0,022%) що б вважати 4-омные колонки невідповідною навантаженням.
Установка регулятора тембру НЧ на значення ― 1 дБ в підсилювачі NAD 315BEE дозволяє знизити рівень басів. Це невелика зміна АЧХ компенсує розміщення колонок близько до стіни кімнати (на полиці), і є хорошим рішенням. Тим не менше встановлення АС на спеціалізованих стійках на відстані від стіни в будь-якому випадку переважніше.
У багатьох моделях сучасної акустики використовуються 4-омные НЧ-динаміки для підвищення чутливості. Хоча підсилювача, звичайно, легше працювати на 8-омную навантаження, наявність потужного блоку живлення і ефективних теполоотводов вихідних транзисторів забезпечують його стабільну роботу і на 4-омные колонки. Виходячи з цього, вибираючи компактні колонки, варто віддавати перевагу саме 4 або 6-омних моделям, як володіє більш високою чутливістю, а вже сучасний підсилювач з ними впорається.
Полочная акустика способна обеспечить качественный звук, причем за весьма скромную цену ― но в небольшой комнате. Правильно подберите компоненты системы, потратьте некоторое время на ее установку и настройку, купите хорошие кабели и подставки ― и вы получите великолепный результат.
Материал взят с HI-FI WORLD (перевод с английского ― hifiNews.RU), январь 2014 г.
ВЫБРАТЬ ПОЛОЧНЫЕ АКУСТИЧЕСКИЕ СИСТЕМЫ
Нужна помощь? Звоните, пишите нам прямо сейчас!!!
Наші професійні консультанти з радістю допоможуть Вам розібратися з усіма нюансами, скомплектувати відповідає саме Вашим потребам систему і реалізувати її у Вас вдома.
ЗАМОВИТИ
- ПУБЛІЧНИЙ ДОГОВІР ПРОДАЖ (ОФЕРТА)Продавець, публікує в даний Публічний договір, що є офіційною пропозицією (офертою) будь-якій фізичній або юридичній особі, що надалі іменується, як Покупець, укласти договір купівлі-продажу товарів на відстані. Даний договір укладається шляхом надання згоди Покупця на приєднання до запропонованого Договору в цілому, шляхом акцепту (прийняття) всіх істотних умов Договору, без підпису письмового примірника Сторонами. Дійсний Договір має юридичну силу відповідно до ст. 633 ЦК України.Повна версія статті
- Dolby Theatre - жемчужина ГолливудаПлощадь здания Dolby Theatre составляет около 17 тыс. квадратных метров, оно рассчитано на 3400 мест, высота потолков - около 26 метров. Здание в четыре раза больше расположенного по соседству Китайского театра TCL (ранее Китайский театр Граумана).Повна версія статті